Reborn

Burgum

Reborn

Burgum

De definitie van sportmassage is: een complex van handgrepen, toegepast met de blote hand op de in principe onbedekte huid van de passieve gezonde sportbeoefenaar met het doel diens lichamelijke conditie te bestendigen, ter verbetering en/of de eventuele nadelige gevolgen van de sport weg te nemen of deze zo min mogelijk te doen voelen.Dit is een stevige massage die meer op de spieren is gericht met als doel de doorbloeding van de spieren te verbeteren en daardoor de afvalstoffen sneller uit het spierweefsel af te voeren. Hierdoor verbetert de conditie en zullen blessures sneller herstellen.Sportmassage is eigenlijk veel breder dan in eerste instantie lijkt. Het is niet alleen de massage/behandeling op zich maar ook:

  • onderzoek naar lichaamshouding, bewegingspatronen en eventuele correctie.
  • Bekijken en beoordelen van blessures.
  • Adviseren over omgaan met blessures of andere lichamelijke ongemakken.
  • Adviseren over trainingsopbouw, herstel, voeding, kleding, enz.
  • Functietesten van spieren en gewrichten.
  • Opsporen van verhardingen of verkortingen in de spieren.
  • Aanleggen van tapes of bandages als ondersteuning voor verzwakte of herstellende gewrichten en spieren.
  • Doorverwijzen of overleg met arts of fysiotherapeut.

   

Doel is/kan zijn: Preparatief(voorbereidend) Voor het leveren van een prestatie (soort warming-up) op de juiste spierspanning worden gebracht en beter worden doorbloed.Preventief(voorkomend) Bewerkstelligen v/e betere doorbloeding, beter functioneren, betere coördinatie, waardoor de kans op het ontstaan van blessures minder wordt.Curatief(genezend) Het herstellen van de normale toestand na een zware inspanning. Het afvoeren van vermoeidheidsstoffen (melkzuur), hierdoor wordt spierpijn voorkomen of sneller weggewerkt. De sportmassage kan op verschillende tijdstippen worden gegeven:VOOR, TIJDENS of NA de wedstrijd/training. 

Effect:

Het belangrijkste effect is de afname van de spierspanning, hierdoor zal de doorbloeding van het lichaam toenemen en kunnen bouwstoffen worden aangevoerd. Training en het leveren van sportieve prestaties zijn een voortdurende belasting voor het lichaam. Afhankelijk van je vermogen is het aan te raden om je minimaal 1x per 14 dagen te laten masseren om resultaat te behouden. Conclusie: sportmassage is werkt versnellend en ondersteunend in het herstelproces van het lichaam na zware inspanning.

Duur van de massage

Een half uur voor de meest belaste spieren, een uur voor algehele lichaamssportmassage.

 

Zoeken